De OBA is weer open!

De OBA is weer open! Je bent weer van harte welkom om boeken in te leveren, uit te zoeken en te lenen in bijna alle vestigingen. Andere services zoals werk- en studieplekken, leestafels en printers zijn nog niet beschikbaar. In OBA Oosterdok is het wel weer mogelijk om gebruik te maken van het OBA Café en de toiletten. We doen alles om jouw bezoek aan de OBA zo prettig en veilig mogelijk te laten verlopen. Hiervoor hebben we een aantal maatregelen en tijdelijk gewijzigde openingstijden.


Veelgestelde vragen

Welke vestigingen zijn wanneer open?

Kijk hier voor alle informatie over de openingstijden van de vestigingen en de service die we op dit moment kunnen bieden.

Voor wie is de OBA weer open?

Voor iedereen die lid is van de OBA en boeken of andere materialen wil lenen of inleveren. Andere services zijn nog niet beschikbaar. Je mag naar binnen met maximaal 2 personen. Kinderen t/m 12 jaar hebben toegang onder begeleiding van een volwassen gezinslid. Wie 67 jaar of ouder is, kan ook gebruik maken van de OBA Bezorgservice 67+.

Wat kan ik in de vestiging doen?

Je kan boeken en andere materialen inleveren, uitzoeken en lenen. We kunnen nog niet alle service bieden zoals je gewend bent. Je kan bijvoorbeeld nog geen gebruik maken van de computers, printers en leestafels. Ook zijn onze tentoonstellingen en het Muizenhuis nog niet te bezichtigen. In OBA Oosterdok zijn vanaf 2 juni het OBA Café en de toiletten wel weer open. 

Kan ik nu wel lid worden van de OBA?

Ja, je kan je als lid inschrijven door het online formulier in te vullen. Je OBA-pas ontvang je binnen een week op het adres dat je hebt ingevuld. Nu de vestigingen tijdelijk gesloten zijn, kan je deze pas telefonisch laten activeren via tel. 020 - 52 30 900. Daarna kan je het lidmaatschap online betalen en meteen gebruik maken van alle online diensten. Kijk bij lidmaatschap en tarieven voor uitgebreide informatie over de verschillende lidmaatschappen van de OBA.

Ik wil boeken of andere materialen lenen. Wat kan ik doen?

Je bent weer van harte welkom in onze vestigingen. Kijk hier welke OBA-locaties in jouw buurt wanneer zijn geopend. Met een lidmaatschap heb je ook toegang tot meer dan 28.000 e-books. Wie 67 jaar of ouder is, kan gebruik maken van de OBA Bezorgservice 67+.

Kan ik boetes betalen?

Ja, boetes kan je in Mijn Bibliotheek onder ‘Nog te betalen bedragen’ inzien en meteen via iDeal betalen. Je kan in de vestiging ook betalen met de betaalautomaat, maar om je bezoek zo kort mogelijk te houden, willen we je vriendelijk vragen om dit alvast online te regelen. Over de periode dat alle OBA-vestigingen waren gesloten, rekenen we geen boete.

Kan ik boeken en andere materialen inleveren?

Ja, je kan alle geleende materialen inleveren. Ook als je ze bij een andere vestiging of via de OBA Bezorgservice 67+ hebt geleend. We rekenen hiervoor tijdelijk geen extra kosten. 

Wat moet ik doen als ik boeken of andere materialen kwijt ben?

Neem dan contact op met onze Klantenservice via klantenservice@oba.nl of tel. 020-523 09 00 op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.

Kan ik een eerdere reservering ophalen of nu een reservering maken?

Een reservering die voor je klaarstaat in een vestiging die nu open is, kan je ophalen. Ook kun je weer nieuwe reserveringen plaatsen bij een aantal vestigingen. Indien een boek zich in een van deze vestigingen bevindt, verschijnt de 'reserveer'-knop in de catalogus. Je kan reserveringen bekijken in Mijn Bibliotheek en in de OBA-app.

Is in de vestiging personeel aanwezig om te helpen als ik problemen heb met mijn pas of een boek niet kan vinden?

Ja, onze collega’s helpen je op gepaste afstand.

Kan ik boeken of andere materialen uit het magazijn aanvragen?

Nee, deze service is op dit moment niet beschikbaar. Houd deze website in de gaten.

Kan ik cd’s van Muziekweb aanvragen?

Nee, deze service is op dit moment niet beschikbaar. Houd deze website in de gaten.

Kan ik boeken of andere materialen van bibliotheken uit andere steden aanvragen?

Nee, deze service is op dit moment niet beschikbaar. Houd deze website in de gaten.

Mag ik ook boeken voor iemand anders lenen?

Ja, dat mag. Je hebt hiervoor wel een geldige OBA-pas van die persoon nodig. 

Kan ik de OBA veilig bezoeken?

We doen ons uiterste best om je bezoek aan de OBA zo veilig en prettig mogelijk te maken. Hierbij volgen we de richtlijnen van het RIVM. Alle maatregelen hangen goed zichtbaar bij de ingang van de vestigingen, onze medewerkers houden toezicht dat ze worden nageleefd en we hebben speciale looproutes gemaakt. Ook worden onze vestigingen extra schoongemaakt en er is desinfecterend middel beschikbaar om je handen schoon te maken. Ingeleverde boeken gaan 36 uur in quarantaine voordat ze weer te lenen zijn. Lees meer over de maatregelen die we hebben getroffen.

Is de OBA momenteel toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking?

Ja, alle vestigingen zijn toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking. De liften in OBA Oosterdok, OBA Bijlmerplein en OBA Roelof Hartplein zijn momenteel niet in gebruik maar een OBA-medewerker kan toegang verlenen. De toiletten zijn buiten gebruik, alleen in OBA Oosterdok zijn ze per 1 juni weer toegankelijk.

activiteiten

Gaan activiteiten in de OBA nog door?

Alle activiteiten in alle OBA-vestigingen zijn tijdelijk afgelast.

Krijg ik mijn geld terug voor geannuleerde activiteiten?

Ja, als je al een kaartje hebt gekocht voor een activiteit van de OBA die wordt afgelast dan ontvang je van ons een e-mail en krijg je je geld terug. Bij activiteiten die in de OBA zouden plaatsvinden maar zijn georganiseerd door een andere organisatie kan dit anders zijn. We adviseren je dan contact op te nemen met die organisatie.

    

lid worden

Kan ik nu wel lid worden van de OBA?

Ja, je kan je als lid inschrijven door onderstaand formulier in te vullen. Je OBA-pas ontvang je binnen een week op het adres dat je hebt ingevuld. Nu de vestigingen tijdelijk gesloten zijn, kan je deze pas telefonisch laten activeren via tel. 020 - 52 30 900. Daarna kan je het lidmaatschap online betalen en meteen gebruik maken van alle online diensten. Kijk bij lidmaatschap en tarieven voor uitgebreide informatie over de verschillende lidmaatschappen van de OBA.

    

reserveren

Hoe zit het met de klaarstaande reserveringen?

Alle reserveringen die klaar staan, bewaren we voor je. Als de betreffende OBA-vestiging weer open is, dan kan je de reservering(en) ophalen.

Kan ik nu boeken of andere items reserveren?

Ja, je kunt weer nieuwe reserveringen plaatsen bij een aantal vestigingen. Indien een boek zich in een van deze vestigingen bevindt, verschijnt de 'reserveer'-knop in de catalogus. 

    

inloggen

Ik wil gebruik maken van de online diensten maar ik kan niet inloggen. Wat nu?

Dit kan komen doordat je je lidmaatschap of een boete nog niet hebt betaald. Ga naar oba.nl/login en kijk onder het kopje ‘Nog te betalen bedragen’. Zodra  je het openstaande bedrag hebt betaald, kan je gebruik maken van onze online diensten. Lukt dit niet? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@oba.nl of tel. 020 - 523 09 00.

   

OBA Bezorgservice 67+

Wat houdt dat in, de bezorgservice voor 67+?

Een nieuwe, tijdelijke service van de OBA voor leden die ouder zijn dan 67 jaar en normaal veel boeken komen lenen. Nu onze vestigingen tijdelijk zijn gesloten tijdens de coronacrisis bieden we deze leden aan om boeken thuis te ontvangen. Lees voor meer informatie ook de vragen hieronder en dit artikel in Het Parool.

Ik ben OBA-lid en 67+ en wil graag gebruik maken van dit aanbod. Hoe kan ik me aanmelden?

Aanmelden kan via dit aanmeldformulier.

Mijn opa of oma is geen OBA-lid maar wil wel graag gebruik maken van deze dienst. Kan dat?

Door de coronamaatregelen is onze logistieke capaciteit beperkt. Hierdoor kunnen wij deze dienst alleen aanbieden aan onze leden. Lid worden kan hier en is voor 67+’ers €25,- per jaar. Dit lidmaatschap geeft ook toegang tot ruim 28.000 e-books.

Kan ik mijn voorkeur voor bepaalde boeken aangeven?

Ja, je kan uit verschillende categorieën kiezen, zoals literaire of historische romans of voor  verrassingspakket. OBA-medewerkers stellen met zorg een pakket van vijf romans voor je samen.

Hoe kan ik de boeken weer inleveren?

Ongeveer vier weken nadat je de boeken hebt ontvangen, bellen wij met de vraag of je de boeken wilt verlengen of een afspraak wil maken voor het ophalen en brengen van nieuwe boeken. Je kan de boeken ook (laten) inleveren bij een vestiging. 

   


Meer vragen?

Mocht je het antwoord op je vraag niet hebben gevonden, neem dan contact op met de OBA Klantenservice via klantenservice@oba.nl of tel: 020-523 09 00. Momenteel zijn we telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. We helpen je graag!