Doorontwikkeling wijzer.amsterdam

Vrouw met ipad op wijzer.amsterdam

In hartje coronatijd lanceerden de OBA en de gemeente Amsterdam wijzer.amsterdam, een digitale wegwijzer voor alle Amsterdammers die online vanuit huis contact, hulp en informatie zoeken. Wijzer.amsterdam is een website, maar kan ook als widget op andere websites geplaatst worden.

Wijzer.amsterdam een is co-creatie product: op initiatief van het Ontwerplab Digitale Stad wordt hieraan gewerkt door de OBA, gemeente Amsterdam, Cybersoek, ontwerpcollectief idiotēs en: studenten van de HvA.

Wijzer.amsterdam is namelijk een product ‘in beweging’: we blijven samen doorwerken aan optimalisatie. De inhoud (artikelen, antwoorden) wordt steeds aangevuld en aangepast aan de actualiteit. Hiervoor maken we ook gebruik van de vragen en feedback van gebruikers die via de chatbot binnenkomt. Zo worden we samen met de Amsterdammers (gebruikers) ‘wijzer’!

HvA-studenten aan de slag

Naast de inhoud is er de ‘achterkant’, de techniek van wijzer.amsterdam. Een groep HvA-studenten van de opleiding CMD (Communication and Media Design) werken onder leiding van Mark Vos (projectbegeleider OBA) aan de doorontwikkeling van deze tool.Mark vertelt: “We zijn half april gestart met 20 studenten. Tijdens dit traject Interaction Design gingen drie groepen aan de slag met de chatbot-functie en twee groepen richtten zich op de website. Alle studenten onderzochten en ontwikkelden interactieverbeteringen. Met dit onderzoek en ontwikkeling maken we onder meer de chatbot gebruiksvriendelijker en krijgen we aanbevelingen voor het platform.”

Voorbeeld van de de app gemaakt door hva-studenten

CMD-studenten Tijs van der Linden en Robin Langhorst werkten mee aan de doorontwikkeling van wijzer.amsterdam. Zij gingen aan de slag met de chatbot-functie. Tijs: “Het viel ons op dat de chatbot weinig ondersteuning bood aan gebruikers die geen ervaring met chatbots hebben.” Robin vult aan: “Om dat idee te toetsen, heb ik eerst mijn ouders een paar vragen laten invullen en gekeken hoe de chatbot dat aanpakte.” De studenten wilden de chatbot zodanig verbeteren, dat mensen die niet zo digitaal vaardig zijn, er eenvoudig gebruik van kunnen maken. Tijs en Robin: “Ons prototype is eigenlijk een soort tutorial: hoe gebruik je een chatbot? We hebben ‘m ook menselijker gemaakt, met een foto van een vriendelijke vrouw, die zich voorstelt als Maria. Gebruikers vinden het prettiger als ze contact hebben met een ‘echt’ persoon. Maria legt via een stappenplan uit hoe zij werkt. Je kunt delen van het stappenplan overslaan als je het begrijpt.” 

Vervolgtraject

Werken voor de OBA, een serieuze opdrachtgever: de studenten zijn enthousiast. “Het is zo tof om aan een echt product te werken, dat motiveert enorm! De klant legt een vraag bij ons neer, wij gaan ermee aan de slag…heel professioneel. Veel leuker dan zomaar een schoolopdracht!” concluderen Tijs en Robin tevreden. Projectbegeleider Mark Vos sluit aan: “We hebben dit CMD-project eind juni met alle studenten afgerond. Alle ontwikkelde prototypes hebben waardevol onderzoek en ontwerp opgeleverd. Er zitten functionaliteiten tussen die we heel snel kunnen implementeren met een volgende groep studenten.”