De OBA is alleen open op afspraak voor de OBA Bestelservice en activiteiten. Binnen lopen zonder afspraak kan nog niet door de coronamaatregelen van de overheid. Volg de berichten op deze website, onze social media en in onze nieuwsbrieven voor nieuwe informatie. Op oba.nl/online vind je ons online aanbod.

Informatiepunt Digitale Overheid

Informatiepunt Digitale Overheid in de OBA

Tegenwoordig kun je van alles regelen via internet.
Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal.

Kun je wel wat hulp gebruiken of ken je iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de OBA of bel tijdens het telefonische spreekuur. Wij denken met je mee en geven je informatie zodat je verder kunt. Wij kunnen ook een afspraak voor je maken met een organisatie die je verder helpt. Je hoeft geen lid te zijn.

Er zijn spreekuren in OBA Oosterdok en OBA Bijlmerplein. Ook kun je terecht op een telefonisch spreekuur. Een OBA-medewerker helpt je op weg bij het vinden van informatie op internet en verwijst je door naar de juiste instanties.

Aanmelden spreekuur OBA Oosterdok

In OBA Oosterdok kun je op dinsdag en donderdag op afspraak langskomen tussen 14.00 en 16.00 uur, klik hier om je aan te melden.

Voor een afspraak kun je ook bellen naar  020- 523 08 31.

Aanmelden spreekuur OBA Bijlmerplein

In OBA Bijlmerplein kun je langkomen op woensdag tussen 10.00 en 12.00 uur.

Meld je eerst aan via het inschrijfformulier. Voor een afspraak kun je ook bellen naar  020- 523 08 31.

Telefonisch spreekuur

Je kunt terecht op het telefonische spreekuur op maandag en woensdag tussen 14.00 en 16.00 uur via 06 23 94 19 26. Je kunt bellen zonder een afspraak te maken.

Wat kun je regelen via Internet?

Veel dingen kun je via internet regelen met de overheid, bijvoorbeeld:

  • Belastingen en toeslagen
  • Huur- en zorgtoeslag aanvragen
  • Zorg regelen
  • Werk zoeken of uitkering aanvragen
  • Rijbewijs verlengen
  • AOW aanvragen
  • Verkeersboetes betalen

En nog veel meer.

Je moet dan een DigiD hebben en met een computer kunnen omgaan. Veel mensen vinden dit lastig. We laten je graag zien waar je de informatie kan vinden en hoe het werkt.

Hoe kunnen we je helpen?

Vragen?

Mail ido@oba.nl.

Belastingdienst

  • Belastingaangifte
  • Toeslagen (huur-, zorg-, kinderopvang-toeslag en kindgebonden budget)
  • Inkomensverklaring (bijvoorbeeld als je een woning gaat huren)
  • Douanezaken (bijvoorbeeld als je iets koopt bij een buitenlandse webshop)
  • Motorrijtuigenbelasting

Telefoon: verschillend per onderwerp
Social media: via Facebook en Twitter

CBR

  • Rijbewijs aanvragen
  • Gezondheids-verklaring of medische keuring aanvragen voor het verlengen van een rijbewijs voor 75-plussers.

Telefoon: 088 227 77 00
(ma - vr 8:00-17:30
za 10:00-16:00)
E-mail: verschillend per onderwerp

CIZ

  • Zorg aanvragen op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz). Dit is voor mensen die de hele dag zorg dichtbij of altijd toezicht nodig hebben.
  • Zelf aanvragen kan via MIJNCIZ of via een papieren formulier.
  • Je kunt ook iemand anders machtigen om de aanvraag te doen.

Telefoon: 088 789 10 00
E-mail: via de contactformulieren

Huurcommissie

  • Problemen tussen huurders en verhuurders voorkomen en oplossen.
  • Met de voorlichting van de Huurcommissie is de kans op problemen kleiner

Telefoon: 1400
(08:00-20:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

LBIO

  • Informatie over alimentatie
  • Partner- en ouder-alimentatie, als de rechter uitspraak heeft gedaan en de alimentatie niet of te weinig wordt betaald

Telefoon: 010 289 4747
(09:00-19:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

Logius

  • DigiD
  • MijnOverheid 
  • Digitale post van de overheid (Berichtenbox)

Raad voor Rechtsbijstand

  • Wet op de rechtsbijstand: bijdrage voor advocaat of mediator
  • Wet schuldsanering: betalingen voor mensen in deze regeling
  • Wet be√ędigde tolken en vertalers: een register van erkende tolken

Telefoon: 088 787 10 00
(09:00-17:00 uur)

RDW

  • Kentekenbewijs en rijbewijs
  • APK-keuring
  • Registratie van voertuigen en vaartuigen en hun eigenaren

Telefoon: 088 008 74 47
(08:00-17:00 uur)
E-mail: via het contactformulier

SVB

  • Informatie over sociale verzekeringen (Kinderbijslag, AOW-pensioen, Persoonsgebonden budget (PGB) en Anw)

UWV

  • Uitkeringen werkloosheid (ook door ziekte en zwangerschap)
  • Uitkeringen voor mensen die vanwege ziekte of beperking, gedeeltelijk of alleen met hulp of aanpassing kunnen werken (Participatiewet)
  • Ontslag en vrijwilligerswerk in combinatie met een uitkering via UWV

Telefoon: 088 898 92 94
(ma - vr 08:00-17:00 uur)
Contact: via MijnUWV of Werkmap
Post: per onderwerp verschillend

  • WW- of bijstandsuitkering
  • Inschrijving als werkzoekende

Leren omgaan met de computer

In de cursus 'Klik & Tik' leer je omgaan met een computer, tablet en internet. De cursus is voor iedereen die nog geen ervaring heeft met computers.

Je leert:

  • Een e-mail sturen
  • Informatie zoeken op internet
  • Iets kopen op internet
  • Iets downloaden van internet
  • Sociale media gebruiken
  • Foto's uploaden

Leren omgaan met sites van de overheid

In de cursus 'Digisterker' leer je omgaan met de websites van de overheid en met DigiD. Voor iedereen met een beetje internet-ervaring.

Je leert:

  • Een DigiD aanvragen en gebruiken
  • De DigiD-app gebruiken
  • Berichten lezen in de Berichtenbox
  • Afspraken maken via internet
  • Formulieren invullen
  • Toeslagen aanvragen