OBA op school: leesplezier als basis voor succes

Gepubliceerd op: 16 april 2025 14:30

OBA op school

Lezen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het vergroot niet alleen hun taalvaardigheid, maar ook hun kansen op school en in de maatschappij. OBA op School creëert een inspirerende en toegankelijke leesomgeving, waarin kinderen en jongeren op een laagdrempelige manier kunnen ontdekken, leren en groeien.

Dit betekent onder meer: 

  • Meer schoolbibliotheken met een actueel aanbod van diverse en inclusieve boeken waar leerlingen zich zelf in kunnen herkennen.
  • Trainingen voor leerkrachten en educatieve professionals. 
  • Actieve betrokkenheid van ouders bij het leesplezier van hun kinderen. 

Bij de jongste kinderen legt de OBA een stevige basis voor leesplezier. Tijdens de Nationale Voorleesdagen lazen medewekers en vrijwilliger voor op 60 groepen binnen 32 voorscholen en kinderdagverblijven. Dit bood niet alleen een taalrijke ervaring voor de kinderen, maar diende ook als praktijkvoorbeeld voor pedagogisch medewerkers om interactief voorlezen te versterken. Daarnaast vond een succesvolle Netwerkbijeenkomst Jonge Kind plaats, waarin leerkrachten en pedagogisch medewerkers inspiratie opdeden over prentenboeken, meertaligheid, taal in spel en ouderbetrokkenheid. Ook de rol van digitale prentenboeken kwam uitgebreid aan bod. Maarten Lammers, programmamanager van OBA op School, licht toe:

De OBA biedt niet alleen boeken, maar ook expertise via leesmediaconsulenten die scholen begeleiden bij hun leesbeleid. Door deze ondersteuning kunnen scholen structureel werken aan leesvaardigheid en leesplezier, wat essentieel is voor de toekomst van hun leerlingen.

Snelle groei: nieuwe schoolbibliotheken geopend

In 2025 werkt OBA op School samen met meer dan 100 scholen aan de invulling van hun leesbeleid, onder andere door het trainen van leraren en het stimuleren van een sterk leesklimaat op school. Dit schooljaar zijn acht nieuwe schoolbibliotheken geopend, een belangrijke stap om de leesomgeving te versterken Meest recent openden de schoolbibliotheken van de Slotermeerschool (februari), IBS De Vijgenboom (februari) en Kolom Praktijkcollege Noord (januari) hun deuren. 

  • Slotermeerschool – D66-raadslid Anne Wehkamp woonde de opening bij en was onder de indruk: 'Het was echt een feestje. De kinderen straalden bij het zien van alle nieuwe boeken. Liefde voor lezen begint vroeg, en met voorlezen en ouderbetrokkenheid maken we het verschil.' Om het leesplezier verder aan te wakkeren, zijn de ouders van de leerlingen van cruciaal belang. Binnen de driejarige samenwerking met de OBA is het betrekken van ouders altijd een belangrijke bouwsteen om lezen en de leescultuur aan te moedigen.  
  • IBS De Vijgenboom – Bij de totsstandkoming van deze schoolbibliotheek waren de leerlingen nauw betrokken bij het hele proces, van idee tot opening. Ze kozen zelf een naam voor hun bibliotheek: ‘Vijgjesboom’. Samen met de leesmediaconsulent is de collectie zorgvuldig samengesteld, zodat deze optimaal aansluit bij hun belevingswereld. Daarnaast organiseert de school voorleesmiddagen, boekbesprekingen en thematische leesactiviteiten, die het leesplezier verder stimuleren en de betrokkenheid van de leerlingen vergroten. 
  • Kolom Praktijkcollege Noord – Een indrukwekkende schoolbibliotheek waar je niet omheen kunt. Geïntegreerd in de statige trap midden in de hal, zodat elke leerling er direct mee in aanraking komt. Hier ligt de nadruk op diversiteit: boeken die aansluiten bij de praktijkvakken én bij verschillende leesniveaus. Lucas Westerbeek, docent en leescoördinator, benadrukt het belang: 'Een schoolbibliotheek op een praktijkschool lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het allang niet meer. Ontlezing is een groot maatschappelijk probleem. Juist kinderen zonder goed gevulde boekenkast thuis, lopen kansen mis.' Om dit tegen te gaan, werkt de school samen met de OBA aan extra leesbevorderende projecten, zoals leesbuddy’s en voorleesmomenten tijdens de praktijklessen. 

Doorlopende groei: ook het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs profiteert

De uitbreiding van OBA op School beperkt zich niet tot het vroeg voorschoolse- en basisonderwijs. Ook in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs wordt stevig ingezet op leesbevordering: 

Sommige kinderen vinden lezen moeilijk. Nu kies ik een boek waarvan ik denk dat het aanspreekt en lees ik voor. De volgende les pakken ze dat boek zelf uit de kast. Dáár doe je het voor.

  • Casparus College (vmbo, Weesp) – Sinds de start van de samenwerking met OBA op School wordt hier dagelijks een half uur gelezen. Docent Nederlands Ashley Rozenblad ziet direct resultaat: 'Sommige kinderen vinden lezen moeilijk. Nu kies ik een boek waarvan ik denk dat het aanspreekt en lees ik voor. De volgende les pakken ze dat boek zelf uit de kast. Dáár doe je het voor.' 
  • ROC College Zuid – In maart opent ROC College Zuid de eerste schoolbibliotheek voor mbo-studenten. Studenten worden niet alleen actief betrokken bij het proces, maar mogen ook zelf de naam bedenken voor hun nieuwe bibliotheek. Daarnaast werd onlangs de 1.000e ROC-student verwelkomd als lid van de OBA. Sinds oktober kunnen alle ROC-studenten hun gratis online OBA-pas activeren via het studentenportaal. 

Duurzame investering in de toekomst

‘Liefde voor Lezen’ is meer dan een leesbevorderingsprogramma: het is een investering in gelijke kansen, zelfredzaamheid en actieve participatie. De langdurige steun van de gemeente Amsterdam is cruciaal om deze aanpak duurzaam te verankeren. Door structureel samen te werken aan een inspirerende en toegankelijke leesomgeving, zorgen we ervoor dat elke jongere in Amsterdam de vaardigheden ontwikkelt om volwaardig mee te doen in een samenleving die voortdurend in beweging is. 

OBA op school voor primair onderwijs

OBA op school voor vmbo-scholen