Service
Klantenservice
Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen, informatie over onze lidmaatschappen en lees je hoe je gebruik maakt van services als wifi en printen. Heb je toch niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met onze klantenservice. De contactinformatie staat onderaan de pagina.
Beeld: Nosh Neneh
Veelgestelde vragen
Waar vind ik mijn lenersnummer?
Het lenersnummer staat op je bibliotheekpas en begint met de cijfers 22000...
Hoe wijzig ik mijn gegevens?
Een adreswijziging kan eenvoudig doorgegeven worden via een e-mail aan klantenservice@oba.nl. Om de gegevens aan te kunnen passen is het van belang om, naast het nieuwe adres, ook naam en pasnummer (22......) te vermelden. Het pasnummer is te vinden op de OBA-pas.
Hoe vraag ik een nieuwe pas aan?
Neem contact op met de klantenservice. Je pas wordt dan geblokkeerd. Vraag een duplicaatpas aan via het online formulier, je ontvangt je pas dan binnen een week.
Hoe lang kan ik boeken of andere materialen lenen?
Met je OBA-pas kan je per keer 10 boeken lenen voor 3 weken. Verlengen kan via Mijn Bibliotheek of de OBA App.
Wat moet ik doen bij beschadiging of verlies van geleend materiaal?
Wanneer je een boek of ander geleend materiaal bent kwijtgeraakt of is beschadigd, dien je dit te vergoeden aan de OBA. Er wordt uitgegaan van de nieuwwaarde. De boete vervalt.Je kunt het materiaal vergoeden door eerst bij de klantenservicebalie in de OBA te melden wat je precies bent kwijtgeraakt. Dit kan in elke OBA-vestiging. Je kunt vervolgens bij de betaalautomaat in de OBA het bedrag vergoeden. De boete op het materiaal vervalt hierna.
Kan ik overstappen naar een ander abonnement?
Tijdens de looptijd van het lidmaatschap kun je altijd overstappen op een duurder lidmaatschap (upgraden). Neem contact op met de klantenservice. Overstappen naar een goedkoper lidmaatschap (downgraden) kan als de looptijd van het huidige lidmaatschap is verlopen.
Hoe vraag ik niet-uitleenbaar materiaal uit het magazijn aan?
Boeken, dvd's, cd's, oude jaargangen van tijdschriften, microfiches en bladmuziek uit het OBA-magazijn kunnen, indien niet uitgeleend, gratis worden opgevraagd. Aanvragen kunnen worden ingediend via het onderstaande formulier. Wij zoeken het materiaal voor je op en sturen je een bevestigingsmail als het gevonden is. Meld je bij de servicebalie op de 2de etage. Daar vragen we je om je persoonsgegevens in te vullen (i.v.m. coronaregels), we vragen een onderpand en begeleiden je dan naar een aparte zaal waar je het materiaal kan inzien.
Vanaf wanneer gaan de nieuwe tarieven in?
Nadat je huidige lidmaatschap is verlopen, gaat je nieuwe abonnement in. Dus ben je nu OBA Basis-lid dan word je na de vervaldatum van je huidige abonnement opnieuw OBA Basis met een andere prijsstelling en andere invulling van het lidmaatschapspakket. Ben je een OBA Totaal lid dan word je automatisch na het vervallen van je huidige abonnement OBA Overal & Altijd lid. Dat betekent ook dat we het nieuwe tarief gaan doorvoeren. Wel is het zo dat alle nieuwe onderdelen die onder Overal en Altijd vallen al gelden per 1 januari 2023. Ook al is je lidmaatschap nog niet verlopen, dan kun je wel al je voordeel doen met de nieuwe lidmaatschapsonderdelen. Voor te laat terugbrengen krijg je dan geen boete en ook kun je je boeken op een andere locatie inleveren.
Hier vind je meer informatie over de verschillende lidmaatschappen
Waarom betaal ik inschrijfkosten voor mijn lidmaatschap?
Voor je nieuwe lidmaatschap betaal je eenmalig €3,50* aan inschrijfkosten. Met deze bijdrage dekken we de kosten voor het aanmaken van een fysieke OBA-pas.
*dit geldt niet voor een OBA Jeugd-lidmaatschap en voor Stadspashouders