Alle 27 vestigingen van de OBA zijn tijdelijk gesloten. De sluiting is een maatregel van de overheid om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volg de berichten op deze website, onze social media en in onze nieuwsbrieven voor nieuwe informatie. Op oba.nl/online vind je ons online aanbod.

Sluiting

Alle 27 OBA-vestigingen zijn tijdelijk gesloten. De sluiting is een maatregel van de overheid om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op deze website en via onze nieuwsbrieven en social mediakanalen houden we je op de hoogte.

Heb je een vraag? Kijk dan even of je het antwoord hier al bij de veelgestelde vragen vindt. Zo niet, neem dan contact op met onze klantenservice. We doen ons best alle vragen die we krijgen zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Gewoon doorlezen met OBA Bestelservice
Als OBA-lid kan je nu bij verschillende vestigingen verspreid over de stad boeken afhalen. Zo kan je tijdens de lockdown toch gewoon doorlezen. Je kan een boekenpakket naar jouw wensen laten samenstellen of zelf titels reserveren. Lees meer over de OBA Bestelservice.


Veelgestelde vragen

Ik moet mijn boeken of andere materialen binnenkort weer inleveren. Wat nu?

We hebben de uitleentermijn van alle materialen voor iedereen automatisch verlengd en we rekenen uiteraard geen boetes over de periode dat alle OBA-vestigingen zijn gesloten. Je kunt alle materialen in je bezit houden totdat de OBA weer open gaat. Te laat- of leengelden die je op dinsdag 14 december 2020 nog niet had betaald, blijven wel gewoon staan.

Als je in de tussentijd toch een melding krijgt dat de uitleentermijn van een materiaal verloopt, dan kan je die online verlengen via de OBA-app of via Mijn Bibliotheek. Lukt dit niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Krijg ik een boete nu ik mijn boeken niet kan inleveren?

Nee, zolang alle vestigingen zijn gesloten, krijg je uiteraard geen boete voor de boeken en andere items die je op dit moment in je bezit hebt. Verloopt de uitleentermijn en lukt het niet om ze via de OBA-app of Mijn Bibliotheek te verlengen? Neem dan contact op met de klantenservice.

Kan ik nu wel lid worden van de OBA?

Ja, je kan je hier als lid inschrijven. Je OBA-pas ontvang je binnen een week op het adres dat je hebt ingevuld. Nu de vestigingen tijdelijk gesloten zijn, kan je deze pas telefonisch laten activeren via tel. 020 - 52 30 900. Daarna kan je gebruik maken van alle online diensten. Kijk bij lidmaatschap en tarieven voor uitgebreide informatie over de verschillende lidmaatschappen van de OBA.

Ik wil juist nu graag een boek lenen. Wat kan ik doen?

Begrijpelijk! Je kan nu een boekenpakket laten samenstellen via de OBA Bestelservice. Ook kun je zelf boeken reserveren. Hier zijn wel kosten aan verbonden. En ken je onze online diensten al? We hebben een aanbod voor zowel leden als niet-leden dat bestaat uit onder andere 28.000 e-books, luisterboeken, podcasts en heel veel tips om deze tijd met elkaar goed door te komen. Kijk voor het totale aanbod op oba.nl/online.

Kan ik mijn reservering nog ophalen?

Ja dat kan als je als locatie een van de de OBA Bestelservice-vestigingen hebt gekozen en een bericht hebt gekregen dat de reservering klaarstaat. Alle andere vestigingen zijn helemaal gesloten. Vul dit bestelformulier in en geef je aan dat je graag je reservering wilt ophalen. Je ontvangt een bevestigingsmail waarin aangegeven staat op welke dag en tijdstip je kan langskomen. Staat je reservering klaar op een andere vestiging? Neem dan contact met ons op. We kijken graag wat we voor je kunnen doen. 

Kan ik nu boeken of andere items reserveren?

Je kunt wel reserveringen plaatsen, maar als je reservering gehonoreerd is dan kun je je reservering pas ophalen als je het OBA Bestelservicefomulier hebt ingevuld. Je ontvangt een bevestigingsmail van de vestiging zelf met daarin een dag en tijdsblok waarop je langs kunt komen.

Ik wil gebruik maken van het online aanbod maar kan niet inloggen. Wat nu?

Dit kan komen doordat je je lidmaatschap of een boete nog niet hebt betaald. Ga naar Mijn Bibliotheek en kijk onder het kopje ‘Nog te betalen bedragen’. Zodra  je het openstaande bedrag hebt betaald, kan je gebruik maken van onze online diensten. Lukt dit niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Krijg ik mijn geld terug voor geannuleerde activiteiten?

Ja, als je al een kaartje hebt gekocht voor een activiteit van de OBA die wordt afgelast dan ontvang je van ons een e-mail en krijg je je geld terug. Bij activiteiten die in de OBA zouden plaatsvinden maar zijn georganiseerd door een andere organisatie kan dit anders zijn. We adviseren je dan contact op te nemen met die organisatie.