Privacystatement

De OBA doet er alles aan om uw privégegevens ook echt privé te houden. In dit privacystatement leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens en die van anderen die gebruikmaken van onze diensten en/of zelf gegevens aan ons verstrekken.
Welke persoonsgegevens verwerkt de OBA?
Hieronder vindt u een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:
Inschrijving en lidmaatschap:
- voor- en achternaam
- geslacht
- geboortedatum
- adresgegevens
- telefoonnummer
- e-mailadres
- IBAN (rekeningnummer)
Gebruik van wifi:
- OBA-lidnummer (voor niet-leden: inlognaam en telefoonnummer)
- IP-adres
- MAC-adres
- Duur van sessie
- Dataverbruik
Gebruik computer:
- OBA-lidnummer
- Duur van de sessie
- Na beëndiging van de sessie worden alle gegevens van de sessie onherroepelijk verwijderd.
Kaartverkoop:
- voor- en achternaam
- geslacht
- telefoonnummer
- e-mailadres
- lid van de OBA (ja/nee)
Bron- en contactonderzoek bij bezoek van onze locaties, om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan:
- Voor- en achternaam
- E-mailadres
- Telefoonnummer
Websitegebruik
Indien u niet akkoord gaat met het gebruik van cookies, worden er geen andere cookies geplaatst dan functionele cookies om de website te laten functioneren en uw keuze voor cookiegebruik vast te leggen. Deze cookies verzamelen geen persoons- of persoonsgerelateerde gegevens. Indien u wel akkoord gaat plaatst de website deze cookies:
• Google Analytics (geanonimiseerd - meer informatie is hier te vinden)
• Adobe Cloud
• Eventuele cookies van derde partijen zoals Youtube.
Overige persoonsgegevens
- overige persoonsgegevens die u nu of in de toekomst actief met ons deelt, bijvoorbeeld door een profiel op deze
website aan te maken, in correspondentie of telefonisch - uw leeshistorie (kan op verzoek op “niet zichtbaar” worden gezet)
- binnen "Mijn bibliotheek” kunt u per boek aangeven of u wilt dat een boek zichtbaar is of niet.
*Toelichting gegevens van personen jonger dan 16 jaar
Lidmaatschap: Van leden die jonger zijn dan 16 jaar verzamelt de OBA gegevens die nodig zijn voor hun lidmaatschap. Hiervoor vragen wij expliciete toestemming van een ouder of voogd bij inschrijving. Websitegebruik: Wij raden ouders aan betrokken te zijn bij de online activiteiten van hun kinderen, om zo te voorkomen dat er gegevens over hen verzameld worden zonder ouderlijke toestemming. Vindt u dat wij zonder die toestemming persoonlijke gegevens hebben verzameld over een minderjarige, neem dan contact met ons op via privacy@oba.nl. Dan verwijderen wij deze informatie.
Met welke doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens:
- om uw lidmaatschap van de OBA uit te kunnen voeren; denk bijvoorbeeld aan de registratie van werken die u leent en terugbrengt en de betaling van contributie;
- om aanvullende diensten aan u te kunnen bieden, zoals de diensten via www.onlinebibliotheek.nl (E-books) en het lenen bij andere bibliotheken;
- om met u in contact te kunnen treden en te reageren op vragen die u stelt;
- om u te informeren over praktische zaken rondom een activiteit (geldt zowel voor gratis of betaalde activiteiten;
- om u te informeren over nieuwe producten en/of diensten en aanbiedingen van de OBA;
- om u digitale nieuwsbrieven per e-mail te kunnen toezenden (hiervoor kunt u zich afmelden via een link onder aan elke nieuwsbrief of door een e-mail te sturen naar nieuwsbrief@oba.nl met als onderwerp ‘Afmelden’);
- om onze website, onze nieuwsbrieven en onze dienstverlening te verbeteren; door uw surfgedrag op, van en naar oba.nl anoniem te volgen en te analyseren, kunnen wij onze producten en diensten steeds beter afstemmen op uw behoefte;
- om marktonderzoek en onderzoek naar onze dienstverlening uit te kunnen voeren;
- om onze wettelijke verplichtingen na te kunnen leven, zoals belastingaangifte doen;
- om ons internetnetwerk te beschermen tegen illegale praktijken en veiligheidsrisico’s.
Het anderszins verwerken van uw persoonsgegevens gebeurt alleen wanneer u ons daarvoor ondubbelzinnig toestemming hebt verleend.
Cameratoezicht.
De OBA maakt gebruik van permanent cameratoezicht voor de bescherming van onze bezoekers en haar medewerkers als ook het voorkomen van diefstal. Gedurende de openingstijden is er actief toezicht. We bewaren de beelden 4 weken. Wanneer er zich een incident of diefstal heeft voorgedaan zullen de betreffende beelden worden bewaard tot dit is afgehandeld.
Geven we uw gegevens door aan anderen?
Wij delen geen persoonsgegevens met derden, tenzij dit nodig is voor onze dienstverlening of als we daartoe wettelijk verplicht zijn.
In de volgende situaties kan het voorkomen dat we wel gegevens van u doorgeven (onder de opsomming worden de situaties toegelicht):
- bij interbibliothecair leenverkeer
- bij aanmelding bij www.onlinebibliotheek.nl
- bij door ons ingeschakelde leveranciers
- op grond van wettelijke verplichtingen
Interbibliothecair leenverkeer
U kunt via het interbibliothecair leenverkeer in veel gevallen (kopieën van) werken opvragen uit de catalogus van andere bibliotheken. Daarbij moeten wij wel enkele persoonsgegevens doorgeven aan de betreffende bibliotheek (zoals uw naam en pasnummer). Wij wijzen u erop dat in dat geval de verantwoordelijkheid voor de zorgvuldige omgang met uw persoonsgegevens ligt bij deze externe bibliotheek – desgewenst kunt u daar het geldende beleid rondom de verwerking van persoonsgegevens opvragen.
Website www.onlinebibliotheek.nl
Als lid van de OBA kunt u gebruik maken van verschillende aanvullende landelijke diensten die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Koninklijke Bibliotheek. Via de website www.onlinebibliotheek.nl kunt u bijvoorbeeld e-books lenen of online cursussen volgen. Ook op de website www.bibliotheek.nl worden specifieke diensten door de Koninklijke Bibliotheek aangeboden. Om van deze diensten gebruik te kunnen maken, dient u op de website(s) voor de desbetreffende diensten een account aan te maken.
Als lid van de OBA kunt u gebruik maken van verschillende aanvullende landelijke diensten die vallen onder de verantwoordelijkheid van de Koninklijke Bibliotheek. Via de website www.onlinebibliotheek.nl kunt u bijvoorbeeld e-books lenen of online cursussen volgen. Ook op de website www.bibliotheek.nl worden specifieke diensten door de Koninklijke Bibliotheek aangeboden. Om van deze diensten gebruik te kunnen maken, dient u op de website(s) voor de desbetreffende diensten een account aan te maken.Wij wisselen op voorhand een beperkte set persoonsgegevens met de Koninklijke Bibliotheek uit om het mogelijk te maken dat u door de Koninklijke Bibliotheek als lid van de bibliotheek wordt herkend, en andersom. Op het moment dat u een account voor deze dienst(en) aanmaakt geeft u hiermee toestemming voor het verstrekken van uw lidmaatschapsgegevens van de OBA aan de Koninklijke Bibliotheek en andersom. De Koninklijke Bibliotheek koppelt deze gegevens vervolgens aan dit nieuwe account. Zij verwerkt deze gegevens overeenkomstig haar eigen privacyverklaring: www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/privacy-policy. Wij registreren uw registratie voor de diensten op www.onlinebibliotheek.nl dan wel op www.bibliotheek.nl in onze ledenadministratie. We doen dat omdat de vergoeding voor het lenen van e-books en het volgen van deze cursussen inbegrepen is bij uw OBA-lidmaatschap, waarvoor u aan ons een lidmaatschapsvergoeding betaalt. Doordat wij deze gegevens van u registreren, kunnen wij u beter van dienst zijn bij vragen over uw lidmaatschap. Ook kunnen we u dan beter informeren over nieuwe tarieven voor abonnementen waarbij deze diensten inbegrepen zijn, of over specifieke evenementen die te maken hebben met de diensten van onlinebibliotheek.nl of bibliotheek.nl (e-books of online cursussen). Ook weten we zo dat we u bepaalde promotiecampagnes niet hoeven te sturen, omdat u al gebruik maakt van de diensten van de online Bibliotheek en/of bibliotheek.nl.
Als u gebruik maakt van de diensten via www.onlinebibliotheek.nl en/of www.bibliotheek.nl, kunt u voor uw rechten als betrokkene rechtstreeks contact opnemen met de Koninklijke Bibliotheek.U kunt van modelbrieven gebruik maken en die zijn beschikbaar op: https://www.kb.nl/avginzage
Door ons ingeschakelde leveranciers
Het kan zijn dat we een externe partij inschakelen om bepaalde verwerkingen voor ons uit te voeren (bijvoorbeeld een bepaalde statistische analyse of het verzorgen van een mailing). In die situaties maken we steeds met die derde afspraken over het gebruik, de beveiliging en de geheimhouding van gegevens. Die leggen we vast in een zogenoemde ‘bewerkersovereenkomst’. De afspraken die we hierin maken, komen erop neer dat deze derde partijen uw gegevens nooit voor hun eigen doeleinden mogen gebruiken.
Afgifte op grond van wettelijke verplichtingen
Onder bepaalde omstandigheden zijn wij wettelijk verplicht uw gegevens af te geven aan overheidsinstanties (zoals de GGD Amsterdam, het CBS, politie/justitie of de belastingdienst). In dat geval doen wij dat ook. Het is ons niet altijd toegestaan u daar dan ook over te informeren.
Samenwerking tussen de OBA en het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek)
De OBA levert persoonsgegevens van leden aan het CBS. Doel van deze samenwerking is het verrijken van onze ledengegevens met CBS data. Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening naar onze leden verbeteren en gerichter inzetten om nieuwe leden uit specifieke doelgroepen aan te trekken. Wij zijn met het CBS overeengekomen dat het CBS uw persoonsgegevens kan gebruiken in het kader van het landelijk onderzoek onder bibliotheekleden. Het betreft hier de volgende persoonsgegevens:
- Geboortedatum
- Geslacht
- Laatste inschrijfdatum
- ISIL-code van de basisbibliotheek waarvan men lid is
- 6-positie postcode
- Huisnummer en huisnummertoevoeging (indien van toepassing)
- De werkelijke peildatum van het moment van opslaan van de gegevens uit onze administratie
Hoe gaat het CBS met uw persoonsgegevens om?
Het CBS gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om zodat ze goed beschermd zijn.Meer informatie hierover kunt u lezen in de Privacyverklaring CBS.
Recht van bezwaar
U heeft het recht om bezwaar te maken tegen het beschikbaar stellen van uw gegevens aan het CBS. Dit kunt u doen door contact op te nemen met privacy@oba.nl. Zie voor meer informatie het kopje ‘Vragen en recht op inzage, correctie en verwijderen’.
Hoe beveiligen wij persoonsgegevens?
De OBA neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er zijn aanwijzingen van misbruik, neem dan contact op met onze privacy coördinator via privacy@oba.nl.
De OBA heeft de volgende maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beveiligen bij het gebruik van het internetportaal:
- beveiligingssoftware, zoals een virusscanner en firewall.
- TLS (voorheen SSL). Wij versturen uw gegevens via een beveiligde internetverbinding. Dit kunt u zien aan de adresbalk 'https' en het hangslotje in de adresbalk.
- DKIM, SPF en DMARC. Dit zijn drie internetstandaarden die wij gebruiken om te voorkomen dat u uit onze naam e-mails ontvangt die virussen bevatten, die spam zijn of bedoeld zijn om persoonlijke (inlog)gegevens te bemachtigen.
- DNSSEC. Dit is een extra beveiliging (aanvullend op DNS) voor het omzetten van een domeinnaam (#company_website) naar het hieraan gekoppelde IP-adres (servernaam); het domein wordt voorzien van een digitale handtekening. U kunt die handtekening automatisch laten controleren. Op die manier voorkomen wij dat u omgeleid wordt naar een vals IP-adres.
Geen geautomatiseerde besluitvorming
De OBA maakt geen gebruik van enige vorm van geautomatiseerde besluitvorming.
Cookies
De OBA maakt gebruik van cookies. Dit zijn kleine tekstbestandjes die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen in de browser van uw computer, tablet of smartphone. Bij uw eerste bezoek aan onze website hebben wij u al geïnformeerd over deze cookies en toestemming gevraagd om deze te plaatsen.
De OBA plaatst twee typen cookies. Het eerste type heeft een puur technische functionaliteit. Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en dat bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen onthouden worden. We gebruiken ze ook om de website te optimaliseren. Het andere type houdt uw surfgedrag anoniem bij. Dit helpt ons om diensten te kunnen verbeteren.
Cookies voor analyse
Om het gebruik van onze websites te meten gebruiken wij de diensten Google Analytics en Adobe Analytics. Daarmee wordt onder meer bijgehouden hoe bezoekers onze websites gebruiken, welke pagina’s zij bezoeken, waar zij vandaan komen, waar zij op klikken en welke browser zij gebruiken. Met deze informatie kunnen wij het gebruiksgemak en de kwaliteit van onze websites verbeteren en kunnen bezoekersstatistieken worden opgesteld.Google en Adobe kunnen als leveranciers van deze diensten de via de cookies verkregen informatie gebruiken voor hun eigen producten en diensten. Wij hebben er geen invloed op of en in welke situaties zij die informatie doorgeven aan derden. Zie daarvoor het privacybeleid van Google Analytics of van Adobe Analytics.
Cookies van derden
Ook derden, zoals adverteerders en socialmediabedrijven, plaatsen via oba.nl cookies op verschillende apparaten, de zogenaamde 3e partijen cookies. Wij hebben geen invloed op hoe zij de gegevens die zij op die manier verzamelen, verwerken.
U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Zie voor een toelichting: https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/cookies-wat-zijn-het-en-wat-doe-ik-ermee/.
Cookies blokkeren of verwijderen
Microsoft Internet Explorer: Meer informatie Microsoft
Mozilla Firefox: Meer informatie Mozilla
Google Chrome: Meer informatie Google Chrome
Safari: Meer informatie Safari
Gebruik van uw gegevens voor marketing- en onderzoeksdoeleinden
Wij kunnen uw gegevens gebruiken voor marketingdoeleinden en voor onderzoeksdoeleinden (zoals onderzoek naar de kwaliteit van onze dienstverlening). Zo kunnen we op basis van onder andere uw leengedrag een aanbod doen dat aansluit bij uw interesses, of de kwaliteit van onze dienstverlening onderzoeken aan de hand van het surfgedrag van bezoekers. Als u niet wilt dat uw gegevens voor deze doeleinden worden gebuikt, kunt u dit laten weten via onderstaande contactgegevens. Wij zetten dan het gebruik van uw gegevens voor deze doeleinden op korte termijn stop.
Vragen en recht op inzage, correctie en verwijderen
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten verwijderen. Daarnaast heeft u het recht om uw toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door de OBA.
Bovendien heeft u het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die wij van u hebben, in een computerbestand naar u of een andere, door u genoemde organisatie, te sturen. U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van uw toestemming of bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens indienen met behulp van de modelbrieven op de volgende pagina.
Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door uzelf is gedaan, vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto de strook met nummers onder aan het paspoort, het Burgerservicenummer (BSN), het paspoortnummer en eventueel ook uw pasfoto zwart. Dit ter bescherming van uw privacy. U kunt hiervoor gebruik maken van KopieID, een app van de Nederlandse overheid.
We reageren zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op uw verzoek. We willen u er ook op wijzen dat u de mogelijkheid heeft een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/zelf-doen/privacyrechten/klacht-indienen-bij-de-ap
Wijzigingen
Doordat de privacywetgeving van tijd tot tijd wordt aangepast en verbeterd, kan ook dit privacystatement veranderingen ondergaan. Grote wijzigingen maken we bekend op onze website en in de vestigingen van de OBA. Bij kleine wijzigingen doet de OBA dit niet. Controleer daarom regelmatig ons privacystatement.
De OBA kan uw persoonsgegevens verwerken voor nieuwe doeleinden die nog niet staan vermeld in dit privacystatement. In dat geval nemen wij contact met u op en stellen we u op de hoogte van de wijzigingen in ons privacyreglement, voordat we uw gegevens voor deze nieuwe doeleinden gebruiken. Zo bieden we u tijdig de kans uw deelname te weigeren.
Contactgegevens
Als u vragen heeft over dit privacystatement of ons privacybeleid, kunt u contact met ons opnemen via onderstaande gegevens.
OBA
Oosterdokskade 143
1011 DL Amsterdam
020-523 0 900
privacy@oba.nl
KvK 41197851
BTW NL 003058086B01
Versie datum: 05-02-2020