Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je antwoord op veelgestelde vragen. Voor alle andere vragen, tips, opmerkingen en suggesties kan je contact opnemen met de klantenservice:

T: 020-523 0 900
E: klantenservice@oba.nl.

Momenteel zijn we telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. 

Ook via WhatsApp kan je tijdens kantooruren op het volgende telefoonnummer vragen stellen aan de OBA: 06 5395 9896. Klik hier voor meer informatie over appen met de OBA.

De OBA is open

Je bent van harte welkom om boeken te lenen, te lezen, te studeren en te werken in onze vestigingen. 


Vragen in verband met het coronavirus


Kan ik boeken en andere materialen lenen en inleveren?

Ja, dit kan weer, in elke OBA-vestiging. 

Kan ik de OBA veilig bezoeken?

We doen ons uiterste best om je bezoek aan de OBA zo veilig en prettig mogelijk te maken. We hebben maatregelen  opgesteld om hierin te helpen, bekijk deze voordat je langskomt. 

Is er in de OBA personeel aanwezig om te helpen als ik problemen heb met mijn pas of een boek niet kan vinden?

Ja. Onze collega’s helpen je op gepaste afstand.

Kan ik boeken of andere materialen uit het magazijn aanvragen?

Nee, deze service is op dit moment niet beschikbaar. Betaald reserveren van deze titels is wel mogelijk. Zie meer uitleg hieronder bij ‘Reserveren’. 

Mag ik boeken voor iemand anders lenen?

Ja, dat mag. Je hebt hiervoor wel een geldige OBA-pas van die persoon nodig.

Is de OBA momenteel toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking?

Ja, alle vestigingen zijn toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking. De liften in OBA Oosterdok, OBA Bijlmerplein en OBA Roelof Hartplein zijn momenteel niet in gebruik, maar een OBA-medewerker kan toegang verlenen. De toiletten zijn ook weer open.


OBA Bezorgservice 67+


Wat houdt dat in, de bezorgservice voor 67+?

Een nieuwe, tijdelijke service van de OBA voor leden die ouder zijn dan 67 jaar en normaal veel boeken komen lenen. Nu onze vestigingen tijdelijk zijn gesloten tijdens de coronacrisis bieden we deze leden aan om boeken thuis te ontvangen. Lees voor meer informatie ook de vragen hieronder en dit artikel in Het Parool.

Ik ben OBA-lid en 67+ en wil graag gebruik maken van dit aanbod. Hoe kan ik me aanmelden?

Aanmelden kan via dit aanmeldformulier.

Mijn opa of oma is geen OBA-lid maar wil wel graag gebruik maken van deze dienst. Kan dat?

Door de coronamaatregelen is onze logistieke capaciteit beperkt. Hierdoor kunnen wij deze dienst alleen aanbieden aan onze leden. Lid worden kan hier en is voor 67+’ers €25,- per jaar. Dit lidmaatschap geeft ook toegang tot ruim 28.000 e-books.

Kan ik mijn voorkeur voor bepaalde boeken aangeven?

Ja, je kan uit verschillende categorieën kiezen, zoals literaire of historische romans of voor  verrassingspakket. OBA-medewerkers stellen met zorg een pakket van vijf romans voor je samen.

Hoe kan ik de boeken weer inleveren?

Ongeveer vier weken nadat je de boeken hebt ontvangen, bellen wij met de vraag of je de boeken wilt verlengen of een afspraak wil maken voor het ophalen en brengen van nieuwe boeken. Je kan de boeken ook (laten) inleveren bij een vestiging. 


Overige veelgestelde vragen